Wiadomości
- 20 lutego 2020
- wyświetleń: 3949
Rynek KEP - prognozy na najbliższe lata
Materiał partnera:
Chociaż branża KEP istnieje w Polsce od prawie 30 lat, dopiero w ciągu ostatnich kilku lat doszło do jej gwałtownego rozwoju. Wynika to przede wszystkim z rozwoju e-commerce w naszym kraju. Polacy coraz częściej decydują się na zakupy przez internet. Są jednakże przyzwyczajeni do krótkiego czasu oczekiwania na przesyłkę.
Zmusza to firmy kurierskie do szybkiego wdrażania nowych rozwiązań technologicznych usprawniających logistykę i obniżających koszty. Tylko w ten sposób możliwe jest przetrwanie na tym bardzo konkurencyjnym rynku.
Czym zajmuje się branża KEP?
Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych stanowi część sektora TSL (transport, spedycja, logistyka). Rozwija się wyjątkowo szybko na tle pozostałych branż tego sektora ze względu na kilka czynników. Chodzi między innymi o zmiany w strukturze sprzedaży detalicznej (rozwój e-commerce) oraz rosnącą popularność outsourcingu logistycznego. Istnieją jednak istotne różnice pomiędzy pozostałymi segmentami usług logistycznych a branżą KEP. Jest ona wyjątkowo skoncentrowana - cztery największe przedsiębiorstwa w Polsce skupiają w sumie 77% przychodów tego sektora. Wynika to częściowo z drugiego czynnika charakteryzującego KEP - ogromnych barier wejścia. Wynikają one z gęstej sieci operacyjnej, która jest konieczna, aby firma mogła realizować dostawy w sposób terminowy i stosunkowo tani. Działalność operatorów KEP podlega zarówno pod przepisy prawa przewozowego, jak i pocztowego. Wynikające z tego obciążenia dodatkowo komplikują prowadzenie tego typu działalności.
Co czeka polską branżę KEP w przyszłości?
Poczta Polska opublikowała niedawno raport zatytułowany "Rozwój rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce od 2014 r. do 2023 r." Zawarte w nim prognozy przewidują, że w roku 2023 branża KEP W Polsce będzie warta około 12 mld PLN? Przewiduje się, że operatorzy KEP w sumie obsłużą około 850 mln paczek. Jest to ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2017. W latach 2019-2023 średni wskaźnik rocznego wzrostu ma wynieść 11%. Z raportu wynika, że to właśnie większa dostępność internetu w połączeniu z rozwojem nowoczesnych technologii stoi za tym dynamicznym wzrostem. Zgodnie z danymi zebranymi przez GUS, w 2010 roku 63% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce miało dostęp do internetu. W zeszłym roku liczba ta wzrosła do poziomu 84%. Rośnie także zainteresowanie realizowaniem zakupów bez wychodzenia z domu. Każda taka sprzedaż oznacza nową przesyłkę, którą muszą obsłużyć podmioty z sektora KEP.
Jak czytamy w raporcie, na początku dekady roczne wolumeny przesyłek oscylowały na poziomie pomiędzy 175 a 190 mln paczek. Z kolei już w 2018 roku firmy były zmuszone do obsługi ponad 476 mln przesyłek. Tak duży wzrost wymusił wdrażanie kolejnych zmian. Każda z nich miała na celu usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego efektywności. Transport przesyłek za pomocą dronów, technologia RFID czy też Internet Rzeczy ( z ang. IoT Internet of Things) - wszystkie te rozwiązania mają na celu redukcję kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, przy jednoczesnym zwiększeniu potencjału przedsiębiorstwa. Jednakże to właśnie flota samochodowa pozostaje głównym elementem, decydującym o powodzeniu firmy transportowej operującej na rynku KEP.
W jaki sposób operator KEP może uzyskać przewagę nad konkurencją?
Dynamiczny rozwój rynku KEP stwarza zarówno wiele szans, jak i zagrożeń. Z uwagi na wysoką konkurencyjność panującą w tej branży, szybkie i efektywne wdrażanie nowoczesnych technologii to podstawa. Bez inwestowania w innowacyjne technologie nie da się skutecznie usprawnić procesów logistycznych w firmie. Tym samym nie możemy stale zwiększać ilości obsługiwanych przesyłek i tym samym przychodów. Wiele firm decyduje się na zainwestowanie w systemy telematyczne takie jak WEBFLEET (źródło: https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/blog/rozbudowa-floty-czy-rozwiazania-telematyczne-a-moze-jedno-i-drugie/). Za ich pomocą możliwa staje się optymalizacja i monitoring floty transportowej. Możliwość śledzenia przesyłki w transporcie jest jedną z podstawowych funkcji, których oczekują współcześni klienci. Nadzorowanie pojazdów na bieżąco pozwala efektywniej wyznaczać trasy i oceniać prace kierowców. Bez tego typu rozwiązań informatycznych, bardzo szybko zostaniemy wyprzedzeni przez konkurentów.
Potencjał polskiego rynku e-commerce nadal pozostaje w dużej mierzenie zaspokojony. Przez następne kilka lat sprzedaż internetowa będzie stale wzrastała. Przełoży się to na wzrost wolumenu przesyłek kurierskich. Operatorzy KEP powinni zainwestować w systemy telematyczne typu WEBFLEET oraz inne innowacyjne technologie. Pozwoli to im skuteczniej zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną.