Wiadomości

  • 20 lutego 2020
  • wyświetleń: 3949

Rynek KEP - prognozy na najbliższe lata

Materiał partnera:

Chociaż branża KEP istnieje w Polsce od prawie 30 lat, dopiero w ciągu ostatnich kilku lat doszło do jej gwałtownego rozwoju. Wynika to przede wszystkim z rozwoju e-commerce w naszym kraju. Polacy coraz częściej decydują się na zakupy przez internet. Są jednakże przyzwyczajeni do krótkiego czasu oczekiwania na przesyłkę.

Rynek KEP - prognozy na najbliższe lata


Zmusza to firmy kurierskie do szybkiego wdrażania nowych rozwiązań technologicznych usprawniających logistykę i obniżających koszty. Tylko w ten sposób możliwe jest przetrwanie na tym bardzo konkurencyjnym rynku.

Czym zajmuje się branża KEP?



Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych stanowi część sektora TSL (transport, spedycja, logistyka). Rozwija się wyjątkowo szybko na tle pozostałych branż tego sektora ze względu na kilka czynników. Chodzi między innymi o zmiany w strukturze sprzedaży detalicznej (rozwój e-commerce) oraz rosnącą popularność outsourcingu logistycznego. Istnieją jednak istotne różnice pomiędzy pozostałymi segmentami usług logistycznych a branżą KEP. Jest ona wyjątkowo skoncentrowana - cztery największe przedsiębiorstwa w Polsce skupiają w sumie 77% przychodów tego sektora. Wynika to częściowo z drugiego czynnika charakteryzującego KEP - ogromnych barier wejścia. Wynikają one z gęstej sieci operacyjnej, która jest konieczna, aby firma mogła realizować dostawy w sposób terminowy i stosunkowo tani. Działalność operatorów KEP podlega zarówno pod przepisy prawa przewozowego, jak i pocztowego. Wynikające z tego obciążenia dodatkowo komplikują prowadzenie tego typu działalności.

Co czeka polską branżę KEP w przyszłości?



Poczta Polska opublikowała niedawno raport zatytułowany "Rozwój rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce od 2014 r. do 2023 r." Zawarte w nim prognozy przewidują, że w roku 2023 branża KEP W Polsce będzie warta około 12 mld PLN? Przewiduje się, że operatorzy KEP w sumie obsłużą około 850 mln paczek. Jest to ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2017. W latach 2019-2023 średni wskaźnik rocznego wzrostu ma wynieść 11%. Z raportu wynika, że to właśnie większa dostępność internetu w połączeniu z rozwojem nowoczesnych technologii stoi za tym dynamicznym wzrostem. Zgodnie z danymi zebranymi przez GUS, w 2010 roku 63% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce miało dostęp do internetu. W zeszłym roku liczba ta wzrosła do poziomu 84%. Rośnie także zainteresowanie realizowaniem zakupów bez wychodzenia z domu. Każda taka sprzedaż oznacza nową przesyłkę, którą muszą obsłużyć podmioty z sektora KEP.

Jak czytamy w raporcie, na początku dekady roczne wolumeny przesyłek oscylowały na poziomie pomiędzy 175 a 190 mln paczek. Z kolei już w 2018 roku firmy były zmuszone do obsługi ponad 476 mln przesyłek. Tak duży wzrost wymusił wdrażanie kolejnych zmian. Każda z nich miała na celu usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego efektywności. Transport przesyłek za pomocą dronów, technologia RFID czy też Internet Rzeczy ( z ang. IoT Internet of Things) - wszystkie te rozwiązania mają na celu redukcję kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, przy jednoczesnym zwiększeniu potencjału przedsiębiorstwa. Jednakże to właśnie flota samochodowa pozostaje głównym elementem, decydującym o powodzeniu firmy transportowej operującej na rynku KEP.

W jaki sposób operator KEP może uzyskać przewagę nad konkurencją?



Dynamiczny rozwój rynku KEP stwarza zarówno wiele szans, jak i zagrożeń. Z uwagi na wysoką konkurencyjność panującą w tej branży, szybkie i efektywne wdrażanie nowoczesnych technologii to podstawa. Bez inwestowania w innowacyjne technologie nie da się skutecznie usprawnić procesów logistycznych w firmie. Tym samym nie możemy stale zwiększać ilości obsługiwanych przesyłek i tym samym przychodów. Wiele firm decyduje się na zainwestowanie w systemy telematyczne takie jak WEBFLEET (źródło: https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/blog/rozbudowa-floty-czy-rozwiazania-telematyczne-a-moze-jedno-i-drugie/). Za ich pomocą możliwa staje się optymalizacja i monitoring floty transportowej. Możliwość śledzenia przesyłki w transporcie jest jedną z podstawowych funkcji, których oczekują współcześni klienci. Nadzorowanie pojazdów na bieżąco pozwala efektywniej wyznaczać trasy i oceniać prace kierowców. Bez tego typu rozwiązań informatycznych, bardzo szybko zostaniemy wyprzedzeni przez konkurentów.

Potencjał polskiego rynku e-commerce nadal pozostaje w dużej mierzenie zaspokojony. Przez następne kilka lat sprzedaż internetowa będzie stale wzrastała. Przełoży się to na wzrost wolumenu przesyłek kurierskich. Operatorzy KEP powinni zainwestować w systemy telematyczne typu WEBFLEET oraz inne innowacyjne technologie. Pozwoli to im skuteczniej zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną.